Międzynarodowy Dzień Kropki
15 września 2003 roku trafiła do rąk amerykańskich czytelników książeczka „The Dot” – napisana i zilustrowana przez Petera H. Reynoldsa. Ta niepozorna, napisana oszczędnym językiem historia Vashti -dziewczynki, która nie wierzy we własne możliwości poruszyła serca nauczycieli. Postanowili czytać ją swoim uczniom i rozmawiać o talentach, które drzemią w każdym z nas. Książka została przetłumaczona na kilkadziesiąt języków (również na polski) wydana alfabetem Braille’a i stała się pretekstem do zorganizowania wielkiej światowej akcji – Międzynarodowego Dnia Kropki (International Dot Day).
Co roku 15 września w ramach International Dot Day uczniowie, nauczyciele, bibliotekarze, pracownicy instytucji kultury na całym świecie organizują wiele działań, które pomagają dzieciom odkryć talenty, poznać swoje mocne strony i je zaprezentować. Motywem przewodnim jest kropka. Powstają kropkowe dzieła sztuki, filmy animowane, matematyczne łamigłówki, labirynty, festiwale talentów.
W obchody Dnia Kropki angażują się co roku miliony uczestników z niemal dwustu krajów – nauczycieli, bibliotekarzy, rodziców i dzieci. Nasza szkoła przystąpiła do celebrowania tego wydarzenia po raz pierwszy. W tym dniu wśród uczniów i nauczycieli obowiązywał strój w kropki. Zaroiło się od kropek i kropeczek na szkolnych korytarzach. Sporo uczniów dało się namówić na zrobienie sobie zdjęcia w niezwykłej kropkowej fotobudce. Niezwykłej, bo każdy kto do niej wchodził uśmiechał się promiennie. Duże podziękowania dla Amelki Molik- Opolskiej i Mai Grabczak, które niestrudzenie, podczas przerw, robiły pamiątkowe fotografie. Dziewczyny przygotowały także zestaw kropkowych fotogadżetów. Na szkolnym korytarzu zawisła tablica pt „Masz talent i …kropka”. Każdy mógł się przyłączyć i przyczepić tam swoją kropkę ze swoim talentem. Tablica zapełniała się powoli, uczniowie nieśmiało przypinali swoje kropki- talenty. Pod koniec dnia pojawił się już na niej spory zbiór uczniowskich talentów. Hasłem przewodnim na lekcjach języka polskiego była oczywiście kropka. Lekcje rozpoczynały się od zapoznania uczniów z historią Vashti. Dyskutowano o odkrywaniu talentów, motywowano uczniów do tego, by uwierzyli, że każdy z nich posiada talent. Uczniowie klas młodszych rozwiązywali interpunkcyjny tekst „W poszukiwaniu zaginionej kropki”( Zwycięzca znalazł ich przeszło 60), a starsi szyfrowali wiadomości alfabetem Braillea. Było też miejsce na stworzenie kropkowych portretów- powstała galeria – Jak wygląda twoja kropka? Najbardziej wytrwali dostali pamiątkowe dyplomy i kolorowe kropki w postaci-skitelsów. Był też czas na zdrowy, kropkowy poczęstunek- śliwki i winogrona. Nie zabrakło śmiechu i dobrej zabawy. Proszę zerknąć na zdjęcia i pamiętać, że: „Od niewielkiej kropki wszystko się zaczyna.
Tekst: Izabela Muler
All rights reserved.