Sposób na lekturę
Czytanie lektur szkolnych od zawsze kojarzy się z presją, którą nauczyciel wywiera na pragnących wolnych wieczorów uczniach. Nie dość, że trzeba teksty przeczytać (i zrozumieć), to jeszcze omawiać czasy i sprawy oddalone od uczniowskiej rzeczywistości o lata świetlne. A gdyby tak odczarować złą sławę książek i zaproponować uczniom coś bardziej atrakcyjnego niż pisanie zwykłej charakterystyki bohatera literackiego?
W ostatnim czasie uczniowie klas szóstych pracowali nad projektem „Bohater literacki współcześnie”. Zadaniem każdego ucznia było zebranie informacji o postaci i stworzenie jej profilu społecznościowego, który mógłby zostać umieszczony w sieci. Kolejny krok to stworzenie smartfona wraz z listą kontaktów i zdjęciem w tle (nawiązującym do treści powieści). Następnym zadaniem było umieszczenie trzech ważnych momentów z życia bohatera na kliszy aparatu fotograficznego (wybór i uzasadnienie). Na zakończenie wizytówka postaci.
Był to projekt, który bez wątpienia spodobał się uczniom. Przy jego realizacji wykazali się: kreatywnością, umiejętnością uzasadniania swojego zdania, a przy okazji ujawnili swoje plastyczne umiejętności. Ostatni etap projektu to prezentacja prac, uzasadnianie swojego wyboru zdjęć, telefonicznych kontaktów. Okazało się, że dzięki pomysłom dzieci bohaterowie literaccy tacy jak: Adam Cisowski( Kornel Makuszyński „Szatan z siódmej klasy”), Tomasz Wilmowski (Alfred Szklarski „Tomek w krainie kangurów”) oraz Nika Mickiewicz, Felix Polon, Net Bielecki (Rafał Kosik „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”) doskonale odnaleźliby się we współczesnym świecie. Proszę zerknąć na prace naszych uczniów.
Autor: Izabela Muler
All rights reserved.