Lektury inaczej
Klasa ósma rozpoczęła właśnie pracę nad książką Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec”. By zaangażować wszystkich uczniów w tok lekcji, zaproponowano im pracę metodą stacji zadaniowych. Uczniowie podzielili się na zespoły, każdy z nich nadał sobie nazwę związaną z treścią utworu. Wybrano kapitana grupy i przystąpiono do wykonywania zadań. Do zrealizowania było osiem stacji, czyli osiem poleceń. Wśród nich znalazły się takie jak: budowanie piramidy wartości ważnych dla bohaterów, odszyfrowanie harcerskich wiadomości, czy rysowanie symboli, które pojawiały się na murach okupowanej Warszawy. Nie zabrakło także ćwiczenia z argumentowania. Wszystkie grupy zgodnie ustaliły, że utwór „Kamienie na szaniec” zasługuje na miano lektury obowiązkowej.
Praca w grupach jako metoda aktywizująca sprawdziła się doskonale po raz kolejny. Uczniowie dyskutowali, wspólnie ustalali odpowiedzi, wiedząc, że zadanie zostanie zaliczone, tylko wtedy, jeśli zapisze je w zeszycie cały zespół.
Najlepsze są te zajęcia, kiedy to zarówno uczniowie, jak i nauczyciel, zapominają, że są na lekcji. Tak było i tym razem. 🙂
Tekst: Izabela Muler
All rights reserved.