Procedura organizowania indywidualnego nauczania
Zarządzenie nr 16/2023 z dn. 14.12.2023 r.
PROCEDURA ORGANIZOWANIA
INDYWIDUALNEGO NAUCZANIA
w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 247 w Warszawie
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r., poz. 737) art.127 ust. 16 oraz ust. 16 a.
- Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r., poz. 2468).
I Postanowienia ogólne.
- Procedura reguluje zasady i tryb organizowania indywidualnego nauczania w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 247.
- Indywidualne nauczanie jest formą realizacji obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki przez młodzież, której stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
II Procedura postępowania.
- Poradnia psychologiczno-pedagogiczna na wniosek rodzica/prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia wydaje orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
- Podstawę do organizacji indywidualnego nauczania stanowi wniosek rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia oraz oryginał orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
- Dyrektor Szkoły, w porozumieniu z organem prowadzącym, organizuje indywidualne nauczanie na czas określony w orzeczeniu oraz w sposób zapewniający wykonanie określonych w nim zaleceń.
- Nauczanie indywidualne organizowane jest w terminie 14 dni od daty wpływu orzeczenia do szkoły.
- Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzone są w bezpośrednim kontakcie z uczniem, również poprzez realizację zajęć nauczania indywidualnego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Organizując indywidualne nauczanie Dyrektor Szkoły uwzględnia konieczność zapewnienia uczniowi realizacji wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynikających ze szkolnego planu nauczania. Uczeń może być zwolniony z zajęć: – wychowania fizycznego – na podstawie zwolnienia lekarskiego,
– drugiego języka obcego – na podstawie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Dyrektor Szkoły wyznacza nauczycieli, którym powierza prowadzenie zajęć nauczania indywidualnego w określonym wymiarze, a następnie ustala tygodniowy plan zajęć lekcyjnych. Każda zmiana ustalonego planu zajęć wymaga zgody Dyrektora Szkoły.
III Realizacja nauczania
- W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści wynikające z podstawy programowej oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania, dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.
- Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania Dyrektor Szkoły może zezwolić, po zasięgnięciu opinii rodziców/prawnych opiekunów/pełnoletniego ucznia, na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia.
- Uczeń objęty indywidualnym nauczaniem, poza zajęciami prowadzonymi indywidualnie, może uczestniczyć w zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego, rewalidacyjnych lub w formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej określonych w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania. Może również uczestniczyć w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach szkolnych oraz wybranych zajęciach edukacyjnych.
- Dziennik indywidualnego nauczania stanowi integralną część dziennika oddziału w dzienniku elektronicznym Librus, do którego jest zapisany uczeń. Dla każdego ucznia, posiadającego orzeczenie o indywidualnym nauczaniu zakłada się dziennik, w którym zapisuje się tematy, frekwencję ucznia na zajęciach oraz uzyskane przez niego oceny: bieżące, śródroczne i roczne klasyfikacyjne.
- W przypadku, gdy stan zdrowia ucznia nie pozwala na realizację zaplanowanych zajęć, rodzice/prawni opiekunowie/pełnoletni uczeń zobowiązani są niezwłocznie (max. na 2 godziny przed zaplanowanymi zajęciami lub poprzedniego dnia jeśli zajęcia odbywają się na 1 lub 2 godz. lekcyjnej) poinformować o tym dyrekcję szkoły, wychowawcę oraz nauczyciela prowadzącego zajęcia przez dziennik elektroniczny.
- W uzasadnionych przypadkach (np. dłuższa usprawiedliwiona nieobecność nauczyciela lub ucznia, zmiana terminów rehabilitacji, zabiegów, konsultacji lekarskich ucznia, usprawiedliwiona nieobecność nauczyciela spowodowana udziałem w wycieczce szkolnej, apelu, uroczystości szkolnej), które mogą skutkować brakiem możliwości zrealizowania podstawy programowej, możliwe jest odpracowanie zajęć za zgodą Dyrektora Szkoły. Po uzyskaniu zgody nauczyciel ustala z uczniem i/lub jego rodzicem/prawnym opiekunem termin odpracowania zajęć.
- Zajęcia, które nie odbyły się z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia, o której nauczyciel nie został poinformowany w uzgodnionej formie, uważa się za zrealizowane. W takiej sytuacji nauczyciel wprowadza temat zajęć i nieobecność ucznia w dzienniku elektronicznym Librus. Lekcja nie podlega odpracowaniu. Nauczyciel przesyła uczniowi tematy do samodzielnej realizacji i odnotowuje ten fakt w dzienniku poprzez zapis obok tematu „lekcja podawcza”.
- W przypadku braku realizacji zajęć indywidualnego nauczania z powodu długotrwałej lub powtarzającej się nieobecności ucznia na zajęciach, Dyrektor Szkoły może zorganizować spotkanie z uczniem i jego rodzicami/prawnymi opiekunami w celu wyjaśnienia sytuacji. W przypadku ucznia niepełnoletniego Dyrektor Szkoły może także złożyć wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
- Zajęcia w formie zdalnej odbywają się na platformie Teams. Podczas realizacji zajęć w formie zdalnej obowiązuje ucznia i nauczyciela włączenie kamery.
IV Klasyfikacja
- Klasyfikacja ucznia odbywa się na zasadach ogólnych, zgodnie z wymaganiami edukacyjnymi oceniania wewnątrzszkolnego. W przypadku braku ocen danego przedmiotu i frekwencji niższej niż 50% uczeń może być nieklasyfikowany. Ocenę z zachowania wystawia wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli prowadzących zajęcia indywidualnego nauczania.
- Uczeń realizujący obowiązek szkolny w formie indywidualnego nauczania otrzymuje świadectwo szkolne przewidziane dla uczniów klasy, którą kończy. Na świadectwie nie zamieszcza się informacji o tym, że nauka odbywała się w formie indywidualnego nauczania.
- Dyrektor szkoły zawiesza organizację indywidualnego nauczania na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia uległ czasowej poprawie i umożliwia mu uczęszczanie do szkoły. Zawieszenie indywidualnego nauczania następuje na okres wskazany w zaświadczeniu lekarskim.
- Dyrektor szkoły jest zobowiązany do zaprzestania organizacji indywidualnego nauczania na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia ucznia umożliwia uczęszczanie do szkoły. Dyrektor zaprzestaje organizacji indywidualnego nauczania oraz powiadamia o tym poradnię psychologiczno-pedagogiczną, która wydała orzeczenie oraz organ prowadzący szkołę.
Procedurę wprowadza się w dniu ogłoszenia.
Copyright © 2016 by sp247.
All rights reserved.
All rights reserved.
Projekt i realizacja: Internet-media.pl