Procedura organizowania indywidualnego nauczania

Zarządzenie nr  16/2023 z dn. 14.12.2023 r.

PROCEDURA ORGANIZOWANIA

INDYWIDUALNEGO NAUCZANIA

w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 247 w Warszawie

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r., poz. 737) art.127 ust. 16 oraz ust. 16 a.
  2. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r., poz. 2468).

I              Postanowienia ogólne.

  1. Procedura reguluje zasady i tryb organizowania indywidualnego nauczania w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 247.
  2. Indywidualne nauczanie jest formą realizacji obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki przez młodzież, której stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.

II             Procedura postępowania.

  1. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna na wniosek rodzica/prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia wydaje orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
  2. Podstawę do organizacji indywidualnego nauczania stanowi wniosek rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia oraz oryginał orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
  3. Dyrektor Szkoły, w porozumieniu z organem prowadzącym, organizuje indywidualne nauczanie na czas określony w orzeczeniu oraz w sposób zapewniający wykonanie określonych w nim zaleceń.
  4. Nauczanie indywidualne organizowane jest w terminie 14 dni od daty wpływu orzeczenia do szkoły.
  5. Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzone są w bezpośrednim kontakcie z uczniem, również poprzez realizację zajęć nauczania indywidualnego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  6. Organizując indywidualne nauczanie Dyrektor Szkoły uwzględnia konieczność zapewnienia uczniowi realizacji wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynikających ze szkolnego planu nauczania. Uczeń może być zwolniony z zajęć: – wychowania fizycznego – na podstawie zwolnienia lekarskiego,

– drugiego języka obcego – na podstawie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

  1. Dyrektor Szkoły wyznacza nauczycieli, którym powierza prowadzenie zajęć nauczania indywidualnego w określonym wymiarze, a następnie ustala tygodniowy plan zajęć lekcyjnych. Każda zmiana ustalonego planu zajęć wymaga zgody Dyrektora Szkoły.

III            Realizacja nauczania

  1. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści wynikające z podstawy programowej oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania, dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.
  2. Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania Dyrektor Szkoły może zezwolić, po zasięgnięciu opinii rodziców/prawnych opiekunów/pełnoletniego ucznia, na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia.
  3. Uczeń objęty indywidualnym nauczaniem, poza zajęciami prowadzonymi indywidualnie, może uczestniczyć w zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego, rewalidacyjnych lub w formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej określonych w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania. Może również uczestniczyć w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach szkolnych oraz wybranych zajęciach edukacyjnych.
  4. Dziennik indywidualnego nauczania stanowi integralną część dziennika oddziału w dzienniku elektronicznym Librus, do którego jest zapisany uczeń. Dla każdego ucznia, posiadającego orzeczenie o indywidualnym nauczaniu zakłada się dziennik, w którym zapisuje się tematy, frekwencję ucznia na zajęciach oraz uzyskane przez niego oceny: bieżące, śródroczne i roczne klasyfikacyjne.
  5. W przypadku, gdy stan zdrowia ucznia nie pozwala na realizację zaplanowanych zajęć, rodzice/prawni opiekunowie/pełnoletni uczeń zobowiązani są niezwłocznie (max. na 2 godziny przed zaplanowanymi zajęciami lub poprzedniego dnia jeśli zajęcia odbywają się na 1 lub 2 godz. lekcyjnej) poinformować o tym dyrekcję szkoły, wychowawcę oraz nauczyciela prowadzącego zajęcia przez dziennik elektroniczny.
  6. W uzasadnionych przypadkach (np. dłuższa usprawiedliwiona nieobecność nauczyciela lub ucznia, zmiana terminów rehabilitacji, zabiegów, konsultacji lekarskich ucznia, usprawiedliwiona nieobecność nauczyciela spowodowana udziałem w wycieczce szkolnej, apelu, uroczystości szkolnej), które mogą skutkować brakiem możliwości zrealizowania podstawy programowej, możliwe jest odpracowanie zajęć za zgodą Dyrektora Szkoły. Po uzyskaniu zgody nauczyciel ustala z uczniem i/lub jego rodzicem/prawnym opiekunem termin odpracowania zajęć.
  7. Zajęcia, które nie odbyły się z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia, o której nauczyciel nie został poinformowany w uzgodnionej formie, uważa się za zrealizowane. W takiej sytuacji nauczyciel wprowadza temat zajęć i nieobecność ucznia w dzienniku elektronicznym Librus. Lekcja nie podlega odpracowaniu. Nauczyciel przesyła uczniowi tematy do samodzielnej realizacji i odnotowuje ten fakt w dzienniku poprzez zapis obok tematu „lekcja podawcza”.
  8. W przypadku braku realizacji zajęć indywidualnego nauczania z powodu długotrwałej lub powtarzającej się nieobecności ucznia na zajęciach, Dyrektor Szkoły może zorganizować spotkanie z uczniem i jego rodzicami/prawnymi opiekunami w celu wyjaśnienia sytuacji. W przypadku ucznia niepełnoletniego Dyrektor Szkoły może także złożyć wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
  9. Zajęcia w formie zdalnej odbywają się na platformie Teams. Podczas realizacji zajęć w formie zdalnej obowiązuje ucznia i nauczyciela włączenie kamery.

IV            Klasyfikacja

  • Klasyfikacja ucznia odbywa się na zasadach ogólnych, zgodnie z wymaganiami edukacyjnymi oceniania wewnątrzszkolnego. W przypadku braku ocen danego przedmiotu i frekwencji niższej niż 50% uczeń może być nieklasyfikowany. Ocenę z zachowania wystawia wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli prowadzących zajęcia indywidualnego nauczania.
  • Uczeń realizujący obowiązek szkolny w formie indywidualnego nauczania otrzymuje świadectwo szkolne przewidziane dla uczniów klasy, którą kończy. Na świadectwie nie zamieszcza się informacji o tym, że nauka odbywała się w formie indywidualnego nauczania.
  • Dyrektor szkoły zawiesza organizację indywidualnego nauczania na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia uległ czasowej poprawie i umożliwia mu uczęszczanie do szkoły. Zawieszenie indywidualnego nauczania następuje na okres wskazany w zaświadczeniu lekarskim.
  • Dyrektor szkoły jest zobowiązany do zaprzestania organizacji indywidualnego nauczania na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia ucznia umożliwia uczęszczanie do szkoły. Dyrektor zaprzestaje organizacji indywidualnego nauczania oraz powiadamia o tym poradnię psychologiczno-pedagogiczną, która wydała orzeczenie oraz organ prowadzący szkołę.

Procedurę wprowadza się w dniu ogłoszenia.

Copyright © 2016 by sp247.
All rights reserved.
Projekt i realizacja: Internet-media.pl
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.