Oswajamy „Dziady cz. II” Adama Mickiewicza
Lektura, to szczególnie nielubiane słowo w szkole – wiedzą o tym nie tylko uczniowie. Szukając sposobu na dobre spotkanie z utworem Adama Mickiewicza klasy VII na lekcjach języka polskiego przygotowały głośne czytanie tekstu z podziałem na role. Całość odbyła się w odpowiedniej scenerii: zaciemnione sale, zapalone świece, nastrój tajemniczości. Klasy 7 c i 7 d poszły krok dalej. W tajemniczy nastrój uczestników wprowadziła specjalnie przygotowana na tę okoliczność sala: symboliczna dekoracja, wyłączone światła, palące się świeczki, „poczęstunek dla duchów”, a także odpowiednie stroje. Młodzież z przejęciem czytała kolejne wersy dzieła naszego wieszcza narodowego. Ważną rolę spełniał chór, którego kwestie deklamowała cała grupa uczniów, co dodatkowo potęgowało nastrój grozy i tajemniczości?
Spotkanie było niezwykle udane. Wydaje się, że taka forma odczytania obowiązkowej lektury pozwoliła uczniom nie tylko lepiej zrozumieć treść dramatu, ale jednocześnie przeżyć coś nowego. Być może zachęciło to niektórych do zapoznania się z innymi dziełami Adama Mickiewicza.
Tekst: Izabela Muler i Małgorzata Karwowska
All rights reserved.