Integracja sensoryczna

Pracownia sensoryczna

Od 2008 roku w nowoczesnej pracowni odbywają się zajęcia z Integracji Sensoryczne. Zajęcia prowadzone są przez troje wysoko wykwalifikowanych terapeutów i przeznaczone są dla dzieci ze specjalnymi potrzebami.

Metoda SI

Na temat metody terapii zwanej Integracją Sensoryczną… można by pisać i pisać.

Dla Państwa najważniejsze są chyba założenia teoretyczne i praktyczne metody.

Zmysły i ich wzajemna integracja (zgodna i adekwatna współpraca) – tym zajmuje się ta metoda.

Wszystkie bodźce (wrażenia z poszczególnych zmysłów) docierają do „centralnego procesora”, którym jest Ośrodkowy Układ Nerwowy (OUN), gdzie w drodze, jak i w nim ulegają połączeniu, wstępnej obróbce (co subiektywnie ważne – dla „oprogramowania procesora” – jest wzmacniane, co nieistotne pomijane bądź osłabiane), aby ostatecznie dać wrażenie zmysłowe – np. to jest szorstkie, mokre, nieprzyjemne bądź to mnie łaskocze, jest wilgotne, ale dość miłe. W związku z tym organizm dziecka uczy się co jest jakie, jak należy na to zareagować (reakcja adaptacyjna) – mały człowiek decyduje czy uciekać z ręką (bo szorstko, mokro i nieprzyjemnie) czy szukać dalszych wrażeń z tej powierzchni, sytuacji (bo miło, łaskocze, więc jest śmieszne, może i nie jest suche, ale i nie mokre).

Pewnie każdy z nas wie, że dziecko zaczyna odbierać wrażenia ze swoich zmysłów już w okresie prenatalnym i im więcej tych wrażeń zapisuje na swoim „twardym dysku” tym bardziej złożone operacje jest w stanie wykonywać czy też poznawać. Jednak jeśli wystąpią błędy w „oprogramowaniu” (funkcjonowanie odbioru wrażeń) zaczną występować również błędy w działaniu człowieka. Źle zinterpretowane sygnały o ułożeniu ciała wobec siły grawitacji zachwieją równowagą, błędne wrażenia oralne przełożą się na trudności w mowie, nieprawidłowe czucie ciała spowoduje większą męczliwość, trudności w pisaniu, nadwrażliwość lub brak wystarczającej wrażliwości dotykowej spowoduje nadpobudliwość i zaburzenia koncentracji – przełoży się to na zachowanie i możliwości nabywania wiedzy. Można by tak pisać i pisać…

Metoda terapii SI wspiera właściwy rozwój odbioru wrażeń ze zmysłów oraz łączenia ich w prawidłową całość. Poprzez dostarczanie właściwie dobranych zestawów bodźców poprzez inicjowanie aktywności dziecka w basenie z piłeczkami, w podwieszeniu, na platformach, deskorolkach, szczudłach, torach przeszkód, kamieniach sensorycznych, przy oddzielaniu od siebie elementów o różnej fakturze, masie, kształcie, możemy dostarczać „procesorowi” informacji, które torują drogę właściwemu interpretowaniu wrażeń zmysłowych i tworzeniu odpowiedzi ruchowej, która umożliwi nadrobienie trudności, z którymi boryka się dziecko.

Napisał: Łukasz Stachura

Strony o Integracji Sensorycznej

Copyright © 2016 by sp247.
All rights reserved.
Projekt i realizacja: Internet-media.pl
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.